ضدعفونی کردن ماشین
  • 25 مرداد 00
  • 1698 بازدید

ضد عفونی کردن ماشین : چطور داخل خودرو را عاری از ویروس کرونا کنیم؟!

در این روز های سخت که همه ما درگیر ویروس کرونا هستیم برای ضد عفونی کردن ماشین هم باید فکر اساسی کرد. بیشتر از یک سال است که این ویروس خانمان سوز با ها همنشین شده است. از طرفی هم رفت و آمد با خودرو های شخصی، تاکسی و اتوبوس هم اجتناب ناپذیر است.

 

 

در این مقاله از میلاد کاور روش های تضمینی برای ضد عفونی کردن ماشین از هر باکتری و ویروس خطرناکی مانند کرونا را به شما خواهیم گفت. امیدواریم با رعایت این موارد بیماری همواره از شما دور بماند و سلامت باشید.

 

 

 

 

ضدعفونی کردن ماشین

 

 

 

از کجا ضد عفونی کردن ماشین را شروع کنم؟

ویروس ها و باکتری ها عموما از طریق هوا پخش می‌شوند. همچنین چسبندگی سطحی این موجودات ریز روی سطوح باعث می‌شود که هر جایی بنشینند. در نتیجه در قدم اول باید سطوح مهم را بشناسید.

 

شناخت سطوح از این جهت اهمیت دارد که پیش از تمیز کردن آن ها باید حواسمان باسد که دست نزنیم. اگر هم دست زدیم بلافاصله دستمان را ضد عفون کنیم و آلودگی را به سطوح دیگر انتقال ندهیم.

 

این سطوح مهم در خودرو ها که همیشه لمس می‌شوند و مورد استفاده قرار می‌گیرند، شامل موارد زیر است:

  • فرمان خودرو
  • دستگیره ‌ها
  • اهرم ‌ها
  • کلید ها
  • دکمه‌ ها
  • دسته ‌دنده
  • کمربند ایمنی و قفل آن
  • داشبورد
  • سوئیچ
  • کفی های خودرو
  • آینه بیرون خودرو

 

اگر چه نواحی دیگر مانند پشت صندلی ها، آینه ها، سقف و شیشه های خودرو را کمتر دست می‌زنید ولی امکان آلودگی آن ها نیز وجود دارد.

 

 

ضدعفونی کردن ماشین

 

 

مطالعات نشان می‌دهند که ویروس کرونا می‌تواند تا ۷۲ ساعت بر روی پلاستیک و فولاد زنگ نزن، کمتر از ۴ ساعت روی مس و کمتر از ۲۴ ساعت روی کاغذ زنده بماند. در نتیجه برای تمیز کردن این سطوح راه کار های متناسب با جنسشان را باید بدانید.

 

 

برای تمیز کردن این سطوح بهتر است از داروخانه ها محلول تمیز کننده میکروب و ویروس رقیق تهیه کنید؛ البته با درصد الکل بسیار ناچیز. اگر مایع پاک‌ کننده سطوح در دسترس شما قرار ندارد، می‌توانید در خانه محلول گندزا را به روش زیر تهیه کنید.

  • یک واحد محلول سفید کننده (وایتکس)
  • ۵ واحد آب سرد
  • پارچه میکرو فایبر

 

 

این دو را با هم ترکیب کنید. بر روی پارچه میکرو فایبر تمیز بریزید و به آرامی روی سطوح بکشید. اجازه دهید با گذشت زمان خشک شود. دقت کنید که پارچه را هر چند وقت یک بار عوض کنید تا با پارچه آلودگی به نقاط دیگر خودرو انتقال نیابد.

 

 

به علاوه قدرت گرد و غبار را نباید دست کم بگیرید. اگر خودرو را به کارواش  نمی‌برید و از آن زیاد استفاده می‌کنید، روی صندلی ها را خوب جارو برقی بکشید. سپس روکش صندلی ها را با اسپری کردن محلول ضد عفونی کننده ماشین از ویروس کرونا پاک کنید.

 

پس از جارو زدن، خوب سری های جارو برقی را بشویید و کیسه‌ی آن را جداغ کنید. به علاوه اگر به فیلترش دسترسی دارید آن را هم بشویید یا تعویض کنید.

 

 

 

ضد عفونی کردن سیستم تهویه ماشین

اگر چه به علت توصیه های بهداشتی در خودرو های عمومی سیستم تهویه روشن نمی‌کنند ولی در خودرو شخصی ماجرا فرق دارد. برای ضد عفونی کردن ماشین باید به سراغ کولر و دریچه کولر هم بروید. از آن جایی که سیستم هوا را به گردش در می‌آورد می‌تواند ویروس کرونا را هم پخش کند.

پس الان که در دوره‌ی شیوع ویروس کرونا هستیم باید فیلتر هوا را کاملا تمیز و ضدعفونی کرد. به علاوه با محلول های ضد عفونی کننده باید دریچه را دستمال بکشید.

ضدعفونی کردن ماشین

 

آویز ماسک

متاسفانه به علت بی‌خبری از نحوه انتشار و سرعت انتشار این ویروس، گاهی مردم ماسک های صورتشان را روی اهرم ها، آینه جلو، دسته دنده و مد جدیدی به نام آویز ماسک خودرویی می‌گذارند. این کار ها اشتباه است!

 

نگهداری ماسک آلوده در فضای خودرو راه ورود آن به بدن است. یک سطح ماسک همواره در تماس با محیط بیرون می‌باشد در نتیجه آویزان کردنش به منزله‌ی انتشار بیشتر آن در اثر برخورد جریان هوا و به خطر افتادن سلامت سرنشینان می‌باشد.

 

 

 

ضدعفونی کردن ماشین

 

 

 

بهتر است بدانید که ماسک ‌های سه لایه پس از ۳ تا ۴ ساعت استفاده، دیگر فایده‌ای ندارند و خود جاذب ویروس ها هستند. به علاوه این ماسک ‌ها قابل شست‌ و‌ شو نیستند. تنها ماسک ‌های پارچه‌ای قابلیت شست ‌و ‌شو را دارند که منافذشان بسیار بزرگ است و بهتر است با ماسک طبی و استاندارد جایگزین شوند.

 

برای قطع چرخه پخش ویروس کرونا و حفظ سلامتی خود و دیگران ماسک استفاده شده را داخل سطل زباله در بیاندازید و فورا دست هایتان را به مدت 20 ثانیه با شوینده بشویید.

انواع محلول ها برای ضد عفونی کردن ماشین

برای تمیز کردن خودرو همیشه توصیه شده است که از فوم ها و شوینده های استاندارد استفاده شود. اما ای بیماری تمام معادلات را به هم زده است. برای تمیز کردن خودرو باید به سراغ محلول های جدید و یا دست ساز رفت.

 

نکته! برای تمیز کردن خودرو به هیچ وجه از محلول های تمیز کننده الکلی استفاده نکنید. این محلول ها اشتعال زا هستند. در طی این بازه مبارزه با این ویروس بار ها دیده شده است که خودرو ها به این دلیل آتش گرفته‌اند.

ضدعفونی کردن ماشین

 

محلول های کلردار

استفاده از شوینده های خانگی کلردار که با نام های سفید کننده یا وایتکس می‌شناسیم، یکی از روش های گندزدایی است. محلول را با نسبت یک واحد سفید کننده و 5 واحد آب سرد را در فضای باز مخلوط کنید.

  • در صورت عدم رعایت نکات ایمنی و بهداشتی، به کارگیری این  محلول ها می‌تواند اثرات ناگواری بر پوست و سیستم تنفسی انسان داشته باشد.
  • این سفید کننده ها بسیار قوی هستند، در نتیجه اگر به صورت غلیظ استفاده شوند امکان آسیب دیدن رنگ خودرو و صندلی داخلی اتاق خودرو وجود دارد.
  • پس از تمیز کردن با محلول های کلردار خودرو را زیر نور خورشید قرار ندهید.
  • در و پنجره ها را پس از ضد عفونی کردن ماشین باز بگذارید.
  • برای از بین بردن بوی شوینده پس از خشک شدن آن، از اسپری خوشبو کننده خودرو استفاده کنید.

 

 

 

محلول خانگی سرکه و آب

محلول های خانگی سرکه و آب را دست کم نگیرید. مخلوطی از آب و سرکه می‌تواند گندزدای قوی برای ضد عفونی کردن ماشین یا سطوح سرامیکی و فلزی باشد. به علاوه این محلول با کمترین آسیب به ریه ها و واکنش های شیمیایی در دشمن سر سخت ویروس کرونا است.

آب و سرکه را با نسبت های برابر مخلوط کنید و با دستمال میکرو فایبر به سطوح خودرو بکشید.

ضدعفونی کردن ماشین

 

 

محلول خانگی سرکه و جوش شیرین

ترکیب جوش شیرین و سرکه یک گندزدای خانگی ولی با قدرت قابل رقابت با انواع صنعتی است. این محلول به شدت قوی است و می‌ تواند به رنگ بدنه هم آسیب برساند. به ویژه در محل هایی که بدنه دچار خراشیدگی است، خوردگی تشدید می‌گردد.

  • ابتدا چهار پیمانه آب داغ
  • یک چهارم پیمانه سرکه
  • دو قاشق غذاخوری جوش شیرین
  • روغن معطر
  • لیمو ترش تازه

ابتدا آب داغ و سرکه را با هم مخلوط کنید. سپس جوش شیرین و در آخر لیمو ترش های برش خورده، را به آن اضافه کنید. پس از آن که آب ولرم شد، چند قطره روغن را در آن بچکانید. در این مرحله لیمو ها ر یرون بیاورید.

این محلول می‌تواند به پوست دست آسیب وارد کند.

 

 

آب و صابون

از شروع فراگیری کرونا تا کنون بار ها شنیده‌اید که دست ها را با آب و صابون باید شست. این ترکیب برای ضدعفونی کردن ماشین هم کاربرد دارد. ابتدا صابون را رنده کنید و سپس در آب ولرم در بطری بریزید. با شدت آن را هم بزنید یا تکان دهید تا کف کنید.

این محلول خوشبو را روی هر سطحی که می‌خواهید اسپری کنید و نگران آسیب دیدگی به رنگ خودرو هم نباشید. سپس با اسفنج یا دستمال میکرو فایبر سطوح را تمیز کنید.

 

ضدعفونی کردن ماشین

 

 

با همه این کار ها باز هم این ویروس می‌تواند وارد زندگی ما بشود. بهتر است همیشه اسپری الکل ضد عفونی کننده 70 درصد را در جایی به دور از نور خورشید و گرما به همراه داشته باشید. به علاوه یک ماسک تمیز در بسته بندی قرار دهید و در داشبورد نگهداری کنید.

برچسب‌ها :

دیدگاه خود را بنویسید * نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

enemad-logo
با ما در تماس باشید