انواع جک
  • 9 آذر 00
  • 719 بازدید

انواع جک (Jac) که باید بشناسید!

در سال های اخیر شرکت های خودرو سازی آسیایی بخش بزرگی از بازار جهانی را به خود اختصاص دادند. شرکت خودرو ساز چینی جک یکی از موفقترین این شرکت ها با تولید انواع جک به ویژه در بازار ایران به حساب می‌آید.

با گسترش فناوری های خودرو سازی و اهمیت ایمنی سرنشینان سالانه شرکت های خودرو سازی مانند جک اقدام به طراحی و تولید انواع خودرو ها با ویژگی های جدید می‌کنند. این ویژگی قابل تغییر شامل قدرت، سرعت و حتی جنس مواد به کار رفته در داشبورد و طراحی سپر می‌تواند باشد. برای انتخاب یک خودروی مناسب باید ویژگی های آن را بشناسید. این بار در این مقاله از میلاد کاور انواع جک در بازار خودرو ایران را با جزئیات به شما معرفی خواهیم کرد.

 

آشنایی با شرکت خودرو ساز جک

جک یا JAC خودرو ساز چینی است که توسط شرکت خصوصی کرمان و رخش خودرو موتور محصولاتش را راهی بازار ایران کرده است. در سال 1999 این شرکت به طور رسمی در صنایع خودرو سازی کار خود را از شهر هافی چین آغاز نموده است. همچنین با تولید حداکثر 500000 دستگاه خودرو در سال رکورد تولید را ثبت کرده است.

البته تاریخچه تاسیس شرکت مادر به دهه 60 میلادی باز می‌گردد ولی شروع کار با این عنوان را کمتر از 30 سال است که در بازار های خودرو شاهد هستیم. از محصولات شاخص شرکت جک در دنیای خرید و فروش به انواع جک J5، S5  و  S3 می‌توان اشاره کرد.

شرکت جک در ابتدا با انواع جک های کامیونت و کامیون های تجاری معروف شد. ولی با پیشرفت صنایع چین و سیاست های جدید این دولت محصولات صنایع خودرو سازی هم تغییرات زیادی داشتند. همچنین شرکت جک توانست با خودرو سازانی مانند هیوندای همکاری هایی داشته باشد.

انواع جک

انواع جک

انواع جک : جک J5

از انواع خودرو جک در بازار ایران که به خاطر ظاهرش محبوب شده است باید به J5 اشاره کرد. این خودرو توانایی تولید قدرت 141 اسب بخار و 165 نیوتن متر گشتاور ر را دارد. با حجم موتور 1.8 لیتری و جعبه دنده 4 دنده اتومات یک سدان خوب برای سفر های شهری و بین شهری به حساب می‌آید.

حداکثر سرعت این خودرو 175 کیلومتر بر ساعت با میانگین مصرف ترکیبی 7.6 لیتر به ازای هر صد کیلومتر است. همچنین 10.5 ثانیه شتاب گیری آن زمان می‌برد. حجم باک این خودروی چینی نیز 55 لیتری است.

مشخصات ابعادی J5 نیز به ترتیب 4590 میلی‌ متر طول،  1765 میلی‌ متر عرض، 1465 میلی ‌متر ارتفاع و با فاصله محوری 2710 میلی ‌متری می‌باشد. وزن این خودرو نیز معادل 1355 کیلو گرم است.

بر خلاف برادر کوچکترش یعنی J4 این خودرو مجهز به کروز کنترل نیست. همچنین امکاناتی مانند کنترل سرعت در سر بالایی و سر پایینی نیز ندارد. اما مجهز به سنسور های باد تایر، سنسور عقب و ترمز ضد قفل یا همان ABS می‌باشد.

از زیبایی های ظاهری این خودرو در بین انواع جک باید به طراحی های چراغ های مه شکن جلو و عقب و اتو لایت های آن اشاره کرد. فرمانی با روکش چرمی و کلید های کنترل از راه دور روی فرمان و صندلی های چرم مشکی نیز به زیبایی های این خودرو افزوده است.

انواع جک

انواع جک : جک J4

از انواع جک ها پر طرفدار در بازار خودروی ایران می‌توان به Heyue A30 با نام صادراتی J4 اشاره کرد. این خودرو یک سدان جایگزین و به صرفه به جای جک J5 می‌باشد. این خودرو بنابر نیاز های افراد شهر نشین طراحی شده است.

پیشرانه این خودرو 1.5 لیتری بوده و توانایی تولید 103 اسب بخار قدرت و گشتاوری معادل 146 نیوتن متر را با وزن 1110 کیلو گرم دارد. این خودرو با سیستم جعبه دنده  CVT با امکان ایجاد حس رانندگی در حالت اسپرت به بازار عرضه می‌شود. حداکثر سرعت این خودرو نیز 180 کیلومتر بر ساعت می‌باشد.

میزان مصرف سوخت این خودرو ۶.۳ لیتر به صورت میانگین اعلام شده است. حجم باک بنزین این خودرو نیز برابر ۴۵ لیتر می‌باشد. بر اساس استاندارد آلایندگی یورو ۴ برای جک J4 تعیین شده است.  

طراحی بدنه انواع جک متفاوت از یکدیگر است. این مسئله را نیز در مقایسه جک J4 و جک J5 می‌توان دید. ابعاد جک J4 بر اساس اعلام رسمی خودرو ساز ۴۴۳۵ میلی متر طول، ۱۷۳۵ میلی متر عرض و ۱۵۰۵ میلی متر ارتفاع است که چندان خودروی بزرگی به حساب نمی‌آید.

نمایشگری مرکزی در داشبورد به همراه کلید های کنترل روی فرمان ظاهری مدرن در این خودرو را به ارمغان آورده است. البته پنل هایی جلویی از جنس چوب یا فیبر کربن نیست بلکه از جنس پلاستیکی می‌باشد. اما خوش سلیقگی خودرو ساز را در امکان انتخاب روکش های چرمی صندلی ها می‌توان دید.

 

انواع جک

 

رینگ های نصب شده روی جک J4 از نوع ۱۵ اینچی آلومینیومی هستند و سیستم تعلیق در جلو مک فرسون و در عقب نیم مستقل است. به علاوه این سدان از انواع جک، مجهز به سیستم های به روزی مانند TPMS، ABS و EBD نیز می‌باشد. سان روف، کروز کنترل، سیستم صوتی عالی، آینه های برقی، تهویه مطبوع و آینه های برقی به همراه چراغ جلوی اتوماتیک از دیگر ویژگی های این خودروی چینی است.

باید این نکته را هم اضافه کنم که سیستم های ایمنی این خودرو نیز زیر نظر شرکت بوش آلمانی تاییدیه گرفت است. ویژگی های دیگر این خودرو هم شامل سیستم صوتی با 6 بلندگو، کیسه هوا، صندلی هی 8 حالته، ایزو فیکس صندلی، آینه های برقی و سان روف می‌باشد.

 

انواع جک : جک S3

از دیگر انواع جک می‌توان به جک S3 اشاره کرد. این خودرو از نوع کراس اور است و در چند سری تولید گشت. اولین سری تولید آن در سال 2014 و دومین سری آن در سال 2016 به صورت فیس ‌لیفت شده بود. در حال حاضر نسخه تولیدی سال 2014 در بازار ایران خرید و فروش می‌شود.

این خودرو با طراحی دیفرانسیل جلو توانایی تولید 107 اسب بخار قدرت و 155 نیوتن متر گشتاور را دارد. سیستم جعبه دنده آن CVT  با حالت‌ زمستانی و اسپرت بوده و حجم موتور آن نیز 1.6 لیتری است. حداکثر سرعت این خودرو 180 کیلو متر بر ساعت می‌باشد.

مصرف سوخت این خودرو با استاندارد آلایندگی یورو 4 معادل 7.6 لیتر در حالت ترکیبی اعلام شده است. ابعاد این خودرو کراس اور نیز به ترتیب شامل طول 4325 میلی ‌متر، عرض 1765 میلی ‌متر، ارتفاع 1660 میلی ‌متر و فاصله محوری 2560 میلی ‌متری می‌باشد.

وزن جک مدل S3 نیز برابر 1250 کیلو گرم با حجم باک 45 لیتری است. این خودرو مجهز به کروز کنترل و کنترل ایستایی در سر بالایی می‌باشد. دیگر امکانات این خودرو هم شامل سنسور های حرکت به عقب و سنسور باد تایر است.

در طراحی سیستم ترمز این خودرو هم توزیع نیرو ترمز، ترمز ضد قفل (ABS) و ترمز کمکی استفاده شده است. همچنین فرمان خودرو مجهز به دکمه های کنترلی، روکش چرمی و حساس به سرعت بالا می‌باشد.

از جذابیت های ظاهری این خودرو نیز می‌توان به مانیتور 7 اینچی، صندلی های 4 و 6 حالته، سیستم صوتی با 6 بلندگو، روکش چرمی صندلی ها و سان روف اشاره کرد.

انواع جک

 

 

انواع جک : جک S5

یکی دیگر از انواع جک که محبوب بین خریداران ایرانی است جک S5 یا با نام اصلی سیهول X5 می‌باشد. این خودرو با حجم موتور 1997 سی سی و استاندارد آلایندگی یورو 5 توانسته است در بین رقبا به فروش بالایی دست پیدا کند.

این خودرو توان تولید 174 اسب بخار قدرت و گشتاوری معادل 265 نیوتن متر را دارد. حجم باک 55 لیتری، سیستم جعبه دنده آن 6 سرعته اتوماتیک با مکانیزم  DCT و سیستم ترمز مجهز به ضد قفل ABS می‌باشد.

طراحی سپر، جلو پنجره‌ای، چراغ‌ های جلو، گلگیر و کاپوت این خودرو در نسخه فیس لیفت تغیرات زیبایی داشتند. جک S5 از انواع جک با طراحی دیفرانسیل جلو و تنفس طبیعی به شمار می‌رود. شتاب گیری این خودرو در مدل های قدیمی 13 ثانیه و در مدل جدید 11 ثانیه زمان می‌برد.

مصرف سوخت ترکیبی این خودرو در نسخه اولیه 7.9 لیتر و در نسخه جدید 8.6 لیتر است. در هر دو نسخه تولیدی خودرو رینگ ها آلومینیومی 18 اینچی، سیستم تعلیق عقب مولتی لینک و سیستم تعلیق جلو مک فرسون فنر پیچشی می‌باشد.

ابعاد این نوع جک نیز در طول 4430 میلی متر، در عرض 184 میلی متر، در ارتفاع 1660 میلی متر و فاصله دو محور آن نیز 2646 میلی متری است. وزن جک S5 برابر 1545 کیلو گرم هست. این خودرو با الهام از هیوندا توسان LM طراحی شد. خطوط حجمی روی پروفیل جانبی و در کاپوت به همراه فلاپ‌ های مشکی رنگ در بخش رکاب از جذابیت های طراحی این خودرو چینی به شمار می‌رود.

دیگر ویژگی های این خودرو نیز شامل سیستم کنترل ایستایی در سربالایی، سامانه کنترل سرعت در سرازیری، چراغ مه شکن جلو و عقب، فرمان برقی دو حالته، سیستم صوتی با شش بلندگو، نمایشگر، دوربین عقب، استارت و ورود بدون کلید، تهویه اتومات دوگانه، صندلی برقی، گرمکن صندلی جلو، روکش چرمی صندلی ‌و سان روف است.

انواع جک

 

 

انواع جک : جک J3

انواع خودرو برند جک در بازار های جهانی به ویژه خاورمیانه به شهرت و محبوبیت رسیدند. یکی از موفقترین انواع جک، مدل J3 است. این خودرو دیفرانسیل جلو 4 سیلندر 16 سوپاپ در سال 2009 با حجم موتور 1299 سی سی و با تنفس طبیعی طراحی شد.

این خودروی چینی توانایی تولید 93 اسب بخار قدرت و 114 نیوتن متر گشتاور را دارد. جعبه دنده این مدل 5 دنده دستی با سیستم ترمز ABS است. شتاب گیری این خودرو به 16 ثانیه زمان نیاز دارد. همچنین حداکثر سرعت آن نیز برابر 160 کیلو متر بر ساعت با وزن 1060 کیلو گرمی می‌باشد.

ابعاد این خودرو در طول برابر 3965  میلی متر، در عرض 1650 میلی متر، در ارتفاع 1445 میلی متر و فاصله بین محوری 2400 میلی متر است. این خودرو با میانگین سوخت ترکیبی 5.5 لیتر و استاندار آلایندگی یورو 4 به بازار عرضه شده است.

طراحی های ظاهری این خودرو رینگ 14 اینچی آلومینیومی، تنظیم برقی 4 حالته صندلی جلو و سیستم پشت سری های فعال هنگام تصادف می‌باشد. چراغ های هالوژنی، مه شکن، دارای تنظیم ارتفاع و چراغ های اضطراری روی در از دیگر ویژگی های مدل J3 است.

انواع جک

برچسب‌ها :

دیدگاه خود را بنویسید * نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

enemad-logo
با ما در تماس باشید