تمیز کردن ماشین
  • 20 اسفند 00
  • 1940 بازدید

تمیز کردن ماشین : 8 راز حرفه ای ها!

یکی از دغدغه های اصلی صاحبین خودرو ها روش های تمیز کردن ماشین با کمترین هزینه است. تمیز کردن ماشین هم تنها به پاک کردن شیشه های جلو و عقب و دستمال کشیدن روی داشبورد خلاصه نمی‌شود. بلکه باید تمام فضا های خودرو از جمله بین صندلی ها و کانال کولر را به گونه‌ای پاک کرد که ردی از آلودگی ها نماند.

شاید فکر کنید روش مطمئن و صد در صد کاربردی برای تمیز کردن ماشین این است که به یک کارواش با تجهیزات فوق العاده حرفه‌ای مراجعه کنید. این بار در این مقاله از میلاد کاور راز و رمز تمیز کردن و شستن خودرو را به شما خواهیم گفت تا بتوانید حتی خودتان با ارزانترین امکانات خودرویتان را نو کنید.

تمیز کردن ماشین یا صفر شویی؟!

شاید در نگاه اول تفاوتی بین صفر شویی و تمیز کردن خودرو نباشد. اما باید به شما بگویم که واقعیت غیر از این است. در ابتدا باید تعریف درستی از صفر شویی داشته باشید. صفر شویی یعنی تمیز کردن داخل، بدنه و موتور خودرو و از بین بردن تمام آلودگی های سطحی.

انجام صفر شویی وقت و هزینه زیادی می‌برد. برای صفر شویی خودرو را باید تمام روکش های صندلی درآورده شود و بین صندلی ها را با جارو برقی تمیز کرد. حتی سطوحی مانند داخل دریچه کولر که در دسترس هم نیستند را بایستی تمیز کرد. برای این کار نیاز به کمپرسور هوا، برس یا فرچه های نرم، پارچه نانو فایبر و پاک کننده غیر صابونی خواهید داشت.

در زمان صفر شویی داخل موتور خودرو نیز باید تمیزشود. همان طور که می‌دانید ذرات آلاینده‌ای مانند چربی، گرد و غبار موجود در هوا به آسانی می‌توانند در اطراف سوکت ها تجمع کنند و در روند اجرای دستورات ایسیو موجب اخلال شوند. در نهایت منجر به کاهش بازدهی و عملکرد نادرست خودرو خواهند شد.

برای صفر شویی داخل موتور نیاز به ابزار های زیر دارید:

✔پد های جاذب چربی

✔محلول چربی زدا غیر اسیدی

✔فرچه نرم و زبر

✔شوینده صابونی مختص خودرو

✔پارچه های میکرو فایبر

✔پاک کننده فلز و پلاستیک

پاک کردن خط و خش های جزیی به خصوص در کنار چرخ های خودرو و دستگیره‌ی در فهرست صفر شویی قرار می‌گیرد.  اگر این خراشیدگی ها ظریف هستند خودتان با استفاده از پولیش و واکس می‌توانید آن ها را از بین ببرید. برای برای این کار کافی است از  قطره های رنگ جهت رتوش استفاده کنید. سپس چند مرحله واکس بزنید و پولیش بکشید. توجه کنید که مرحله‌ی  پولیش کردن هم مهارت ویژه‌ای می‌خواهد و با توجه به عمق آسیب باید اعمال شود. بهتر است اگر تجربه‌ای در این زمینه ندارید این کار را به عهده‌ی یک فرد ماهر و با تجربه بگذارید.

اگر چه در روش های معمولی برای تمیز کردن ماشین نیازی به طی تمامی این مراحل با این ابزار گران قیمت نیست. بلکه می‌توان از برخی موارد مانند تمیز کردن سر سوکت ها و یا در آوردن روکش های صندلی صرف نظر کرد. در حالی که از تمیز کردن شیشه ها، گلگیر و حتی داشبورد خودرو تحت هیچ شرایطی نمی‌توان گذشت.

 

تمیز کردن ماشین

 

از کجا تمیز کردن ماشین را شروع کنم؟

در گام اول برای تمیز کردن ماشین یک فهرست از کار هایی که باید انجام دهید، تهیه کنید. برای آسانی کار می‌توانید از همین فهرستی که ما در ادامه آورده‌ایم شروع کنید. فراموش نکنید تمیز کردن ماشین شاید کاری پر از پیچیدگی نباشد ولی نیاز به صبر و حوصله دارد. پس بهتر است پله پله پیش بروید.

✔ چند سطل آب سرد

✔اسفنج و دستمال نرم پارچه‌ای مانند دستمال های میکرو فایبر و نانو فایبر

✔شوینده مناسب خودرو

✔تمیز کردن بدنه خودرو

✔ تمیز کردن چرخ ها و رینگ ها

✔تمیز کردن گلگیر

✔تمیز کردن شیشه ها و آینه بغل ها

✔تمیز کردن اتاقک

✔ تمیز کردن روکش صندلی

✔تمیز کردن کف خودرو

این فهرست شاید کامل نباشد ولی دید کلی و خوبی را از کار هایی که باید انجام شود در اختیار شما قرار می‌دهد. در ادامه جزئیات بیشتری را از تمیز کردن در هر مرحله‌ای که در بالا به آن اشاره شده است خواهیم گفت. همچنین ترفند هایی که با استفاده از آن ها مدت طولانی‌تری خودروی شما تمیز خواهد ماند.

گام یک

در مرحله‌ی اول باید بدنه خودرو را بشویید برای انجام این کار چند سطل آب روی خودرو بریزید و ذرات آلاینده مانند چربی و گل ار از آن جدا کنید. سپس روی بدنه را با اسفنج یا دستمال پارچه‌ای تمیز کنید. دوباره آب بریزید و به همراه اسفنج کف دار روی بدنه را بشویید.

گام دو

در این مرحله باید روی شیشه ها را تمیز کنید. تنها نکته های مهمی که در این بخش به آن ها بایستی توجه داشت، این است که از روزنامه و یا دستمال های پرزدار برای پاک کردن کف و آب استفاده نشود. حرکت دست شما هم باید دورانی باشد.

گام سه

یکی از ملاک های شناخت سلیقه‌ی راننده خودرو، تمیز بودن رینگ ها است. به جرئت می‌توان گفت تمیز کردن ماشین آن وقت به چشم می‌آید که گل و لای از روی گل گیر و رینگ ها پاک شده است. برای انجام این کار به ابزاری مانند کاردک و یا برش های زبر نیاز دارید.

تمیز کردن ماشین

کاردک و یا برس را به صورت مایل به دست بگیرید و سنگ ریزه و دیگر آلاینه ها را از روی تایر ها جدا کنید. سپس با یک برس نرم روی رینگ را با حرکت دست دورانی با کف تمیز کنید. البته برای تمیز کردن رینگ و تایر می‌توانید از آب پر فشار نیز استفاده کنید ولی مراقب باشید به رنگ بدنه آسیبی وارد نشود.

گام چهار

دیگر نوبتی هم باشد نوبت تمیز کردن داخل ماشین است. برای انجام این کار باید در 4 چهار بخش صورت گیرد. بخش اول صندلی، بخش دوم کفپوش، بخش سوم سقف و در آخر باید جلوی اتاقک که شامل فرمان، دنده و دریچه های کولر است را تمیز کنید. همان طور که گفتیم تمیز کردن ماشین کمی زمانبر است و نیاز به صبر و حوصله دارد. در ابتدا تمام  فضا را با دقت جارو برقی بکشید و کفپوش ها را در بیرون از خودرو تکان دهید. اگر نیاز است با کف و آب بشویید.

اگر روکش صندلی و فرمان چرمی است، بهتر است با شوینده و اسپری مخصوص چرم آن ها را تمیز کنید. پیش از واکس زدن اول دستمال نمدار روی سطوح بکشید تا گرد غبار پاک شود. اگر هم جنسشان پارچه‌ای است می‌توانید به صورت تکه‌ای از فوم های شوینده برای پاک کردن لکه ها استفاده کنید. یا این که روکش را در ماشین لباسشویی بیاندازید.

برای تمیز کردن بخش های جلویی ابتدا با برس نرم گرد و خاک را پاک کنید. سپس دستمال نمدار بکشید. در نهایت با استفاده از روغن جلا و یا واکس تمام سطوح را برق بیانداید. تمیز کردن قفل کمربند ایمنی را هم از یاد نبرید.

 

برای خرید روکش صندلی ماشین های مختلف به میلاد کاور اعتماد کنید.??????

 

8 ترفند حرفه‌ای برای تمیز کردن ماشین

همه‌ی ما بار ها خودمان ماشینمان را تمیز کرده‌ایم ولی به تمیزی وقتی که می‌بریم کارواش نمی‌رسد. علت هم نه ابزار است و نه شوینده های گران قیمت و کم یاب. در واقعیت ترفند هایی وجود دارد که با دانستنشان می‌توانید بهترین متخصص در زمینه تمیز کردن ماشین شوید.

  • درجه حرارت آب: شاید فکر کنید با آب گرم بهتر می‌توان لکه ها و اثر چربی روی خودرو را پاک کرد. اتفاقی که می‌افتد دقیقا بر عکس است. آب داغ سبب پایدار شدن لکه های حاصل از گرد غبار بر روی بدنه خودرو می‌شود.
  • درخشندگی بدنه: یکی دیگر از راز های تمیز کردن ماشین ایجاد درخشندگی بر روی بدنه است. برای درخشان شدن بدنه‌ی خودرو یک راهکار ارزان قیمت وجود دارد و آن هم استفاده از نرم کننده‌ی مو است. نرم کننده مو حاوی ماده‌ای به نام لانولین می‌باشد که درخشندگی و براقیت را به ارمغان می‌آورد.
  • دستمال خشک کن: دستمالی را که با آن لکه ها را پاک کردید و یا گرد و غبار را از بین بردید را نباید به عنوا دستمال خشک کن استفاده کنید.
  • پولیش زدن: پولیش کردن یک مهارت است که نکته های ظریفی دارد. به طور مثال ابتدا باید سطح آسیب دیده را سنباده زده و رنگ و واکس بمالید؛ سپس، پولیش بزنید.

 

تمیز کردن ماشین

 

  • تمیز کردن شیشه در روز های بارانی: پیش از بارش باران بهتر است شیشه ها را با محلول مخصوص بشویید تا لک نشوند. یک چهارم فنجان آمونیاک را با یک لیتر آب سرد مخلوط کرده و در ظرف آبپاش بریزید. به محض شروع بارش روی شیشه از این محلول بپاشید و با دستمال بدون پرز آن را دستمال کنید.
  • خوشبو کننده: دستگیره های خودرو همیشه مورد کم توجهی دارندگان خودرو واقع می‌شوند. بیشترین میزان آلودگی روی دستگیره ها تجمع می‌یابد. بنابراین بهتر است سطح آن ها را با اسفنج کفی، بدون نفوذ آب به کلید های روی آن، دستمال بکشید و در جا خشک کنید. سپس با استفاده از واکس یا روغن رو ان را برق بیاندازید.
  • روش درست واکس زدن: واکس زدن داشبورد و روکش صندلی ها هم ترفند دارد. ابتدا باید سطح مذکور را دستمال بکشید. سپس به صورت دورانی با استفاده از اسفنج مخصوص سطح را واکس بزنید. در نهایت اضافه‌ی مواد را با دستمال تمیز دیگری پاک کنید.
  • شوینده مناسب: بهترین شوینده برای تمیز کردن ماشین و رنگ بدنه نه صابونی است و نه اسیدی. بهترین شوینده باید ph نزدیک به خنثی داشته باشد.

برچسب‌ها :

دیدگاه خود را بنویسید * نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

enemad-logo
با ما در تماس باشید