نگهداری خودرو در زمستان
  • 3 آبان 00
  • 2181 بازدید

نگهداری خودرو در زمستان : نکاتی که نمیدانستید!

شاید به نظر بسیاری از مردم نگهداری خودرو در زمستان با تابستان تفاوتی نداشته باشد. اما واقعیت خلاف این است. در زمستان در بیشتر مناطق دمای هوا افت شدیدی پیدا می‌کند. به طوری که در برخی نقاط به زیر صفر می‌رسد.

بنابر همین تغییرات ساده آب و هوایی بهتر است برای حفظ سلامت موتور و جلوگیری از هزینه های اضافی چند نکته را بدانید. این بار در این مقاله از میلاد کاور آن چه که باید درباره نگهداری خودرو در زمستان بدانید را گردآوری کرده‌ایم.

 

سیالات شیمیایی برای نگهداری خودرو در زمستان

در سال های اخیر با توجه به گسترش تولید خودرو های سواری و … تولیدکنندگان محصولات پتروشیمیایی مانند ضد یخ گستره‌ای از محصولات را بر اساس نوع فصل و خودرو به بازار عرضه کرده‌اند. استفاده درست و به جا از این محصولات مانع از آسیب به خودرو در فصل زمستان خواهد شد.

اهمیت سیالات موتور خودرو

با آغاز برودت هوا در جهت نگهداری خودرو در زمستان، مایعات درون پیشرانه خودرو فشرده و متراکم می‌شوند. با ایجاد تراکم دیگر گردش آن ها به درستی صورت نمی‌پذیرد. منظور از این مایعات شیشه شور، روغن موتور، ضد یخ، روغن هیدرولیک، روغن ترمز و روغن گیربکس می‌باشد.

به صورت دوره‌ای در فصل زمستان باید این سیالات را بررسی کنید. بهتر است برای نگهداری خودرو در زمستان پیش از حرکت اجازه دهید خودرو ۱۰ دقیقه در حال در جا کار کند.

 

نگهداری خودرو در زمستان

ضد یخ

آب از معدود مایعاتی بر کره زمین است که هنگام انجماد، به جای کاهش حجم دچار افزایش حجم می‌گردد و بنابر همین تغییر فیزیکی می‌تواند منجر به ترکیدن بلوک سیلندر پیشرانه ‌ها را شود.  در نتیجه این رویداد به موتور آسیب جدی خواهد رسید.

مایع خنک کننده به ویژه برای شرایط زمستانی بسیار مناسب است زیرا دارای نقطه انجماد زیر صفر است و در صورت یخ زدگی کاهش حجم پیدا می‌کند. بنابراین هیچ خطری در شرایط بسیار سرد برای پیشرانه و سیلندر وجود ندارد.

اگر ترکیبی از آب و ضد یخ را تهیه کنید، نقطه انجماد این مایع جدید پایین خواهد آمد. احتمال یخ زدن این سیال بسیار کمتر از قبل خواهد شد. همچنین این سیال با از بین بردن رسوب ‌ها، نشتی‌ های سیستم خنک کاری را نشان خواهد داد.

اگر از مایع خنک کننده دستی (آب – ضد یخ) استفاده می‌کنید، باید مطمئن شوید که یک ترکیب با رعایت نسبت 50 به 50 از آب و ضد یخ را درست می‌کنید.

می‌توانید از فروشگاه های لوازم یدکی خودرو معتبر کیت تست را برای بررسی نسبت این محلول خریداری کنید. زمانی که این محصول درست ساخته شود و مخزن را تا میزان استاندارد خط نشانگر پر کند، از یخ زدن مایعات در رادیاتور خود جلوگیری می‌شود.

 

انتخاب روغن موتور برای نگهداری خودرو در زمستان

استفاده از روغن موتور به تناسب نوع موتور چه برای نگهداری خودرو در زمستان و چه در فصل تابستان اهمیت ویژه‌ای دارد. اگر روغن موتور چهار فصل استفاده نمی‌کنید، بهتر است حواستان باشد که در زمستان و تابستان نوع روغن را عوض کنید.

زمانی می‌توان گفت که ی روغن موتور خوب است که گران‌روی و غلظت کافی را داشته باشد. این گران‌روی با نام ویسکوزیته هم شناخته شده و با اعدادی مانند ۳۰ ـ ۵، ۴۰ ـ ۱۰ و ۵۰ ـ ۲۰ روی بسته بندی ها نمایش داده می‌شود.

هر چه عدد بازه سمت راست بیشتر باشد، معنای آن غلظت بیشتر روغن است که بهتر است در فصل تابستان استفاده شود. به طور مثال بین 40 – 10 و 50 – 20، دومی غلظت بیشتری دارد. 50 – 20 برای تابستان و 40 – 10 را برای نگهداری خودرو در زمستان بهتر است انتخاب شود.

کیفیت روغن موتور نیز با حروفی مانند SN، SL،  SM و… نشان داده می‌شود.

نگهداری خودرو در زمستان

پارک کردن  خودرو در فصل زمستان

شاید تا به حال توجه نکرده باشید ولی محل پارک خودرو نیز برای نگهداری خودرو در زمستان اهمیت بسیار زیادی دارد. برای نشان دادن این اهمیت 3 دلیل برای شما خواهیم آورد:

یک ) ترمز دستی

ترمز دستی به مرور زمان یا بر اثر برودت هوا و کاهش اصطکاک زمین و چرخ می‌تواند دچار کاهش بازدهی شود. از همین رو اگر سطح کمی شیبدار است یا این که زمین به خیس است بهترین راهکار  استفاده از جک و یا قرار دادن مانعی مانند سنگ پشت یا جلوی چرخ ها می‌باشد.

دو ) روکش و چادر

با تولید گاز های گلخانه‌ای  تغییرات اقلیمی خطرناکی مانند باران های اسیدی به وجود آمده است. برای نگهداری خودرو در زمستان در برابر بارش برف و باران های آلوده به موادی مانند سولفید ها و یا دیگر مواد خورنده بهتر است از روکش های خودرو استفاده کنید.

استفاده از چادر و روکش در هنگام خواباندن خودرو به ویژه در زمان های طولانی راهکار خوبی خواهد بود. با انجام این کار از انباشته شدن گرد و غبار و آلودگی های محیطی بر روی بدنه پیشگیری شده و در نتیجه از احتمال بروز آسیب به رنگ و بدنه کاهش پیدا می‌کند.

نگهداری خودرو در زمستان

 

سه ) بوی نامطبوع

برای نگهداری خودرو در زمستان که پارک شده است باید به یک نکته دیگر هم توجه کنید. عدم جابه‌جایی هوا در زمان پارک موجب خواهد شد که بوی نامطبوع در خودرو به مشام برسد. با گذاشتن رطوبت گیر یا مواد خشک کن در خودرو به راحتی این مشکل را می‌توان حل کرد.

برف پاک کن برای نگهداری خودرو در زمستان

پر کاربردترین جز خودرو در فصل های بارندگی همین برف پاک کن است. اگر واقعا هدف شما نگهداری خودرو در زمستان برای تضمین سلامت سرنشینان می‌باشد، باید برف پاک کن و شیشه شوی را پیش از شروع سفر بررسی کنید.

برف پاک کن

یک برف پاک کن سالم و استاندارد باید بتواند ذرات برف، قطرات باران و ذرات آلاینده را از جلوی دید راننده به سمت دیگر شیشه حرکت دهد. برف پاک کن دارای بخش های پلاستیکی و جاذب رطوبتی است که به مرور زمان کارایی خود را ا دست داده و منبعی برای تجمع آلودگی ها می‌گردد.

2 زمان متفاوت برای تعویض برف پاک کن گفته می‌شود. یکی تعویض شش ماهه و دیگری تعویض سالانه در شروع فصل زمستان است. زمانی که می‌خواهید تیغه‌ های برف پاک کن را عوض کنید، مراقب دو بخش یکپارچه لاستیکی و بخش فلزی تیغه باشید. چرا که با اندکی بی‌دقتی این دو بخش دچار آسیب خواهند شد و تیغه دیگر به شیشه درست نمی‌چسبد.

به علاوه هیچگاه از برف پاک کن مدل خودروی دیگر و متفاوتی برای خودروی خودتان استفاده نکنید.

 

نگهداری خودرو در زمستان

 

شیشه شوی

شاید فکر کنید همین که برف پاک کن بتواند دید راننده را تامین کند کافیست و دیگر کاری با شیشه های جلو و عقب خودرو نباید داشت!

اگر محلول مناسب شیشه و مخصوص زمستان داخل مخزن شیشه شوی نباشد، محلول یخ خواهد زد. نتیجه این یخ زدگی افزایش حجم محتویات مخزن بوده و لوله مخزن نیز بر اثر سرمای شدید ترک می‌خورد و نیاز به تعمیر فوری را برای راننده به جا می‌گذارد.

باتری برای نگهداری خودرو در زمستان

این که باتری از اجزای اصلی حرکت یک خودرو است را همه‌ی ما می‌دانیم. اما برای نگهداری باتری خودرو در زمستان چه باید چه کرد؟ آیا تفاوتی با نگهداری رد فصل های گرم سال دارد؟

این که موتور برای زمانی طولانی روشن نشود یکی از دلایل کاهش کارکرد باتری است. در نتیجه این رخداد برق ‌رسانی در خودرو دچار مشکل خواهد شد. در نهایت منجر به تعویض کامل باتری می‌گردد.

یکی از مشکلات اصلی در نگهداری از باتری خودرو سولفاته شدن سر باتری در اثر نشت بخار آب است. این رسوبات مانع برقراری الکترسیته در خودرو خواهد شد.

بنابراین بهتر است پیش از شروع فصل سرما باتری را به یک کارشناس یا مکانیک کار بلد نشان دهید و از وضعیت شارژ و ولتاز باتری اطمینان حاصل فرمایید.

چرخ ها برای نگهداری خودرو در زمستان

بررسی تایر های خودرو فقط مختص به فصل های سرد و پر باران نیست، بلکه صاف شدن سطح آن ها نیز موجب تادفات رانندگی و از دست دادن کنترل خودرو خواهد شد. اگر چه این دست از حوادث در فصل زمستان بیشتر رخ می‌دهد.

آج تایر

آج های تایر مانعی حرکتی در برابر لغزندگی جاده و موجب لیجاد اصطکاک مورد نیاز با سطح جاده و آسفالت هستند. بر اساس استاندارد ها، برای بهترین کشش زمستانی یک تایر خودرو، آج حداقل ۵/۳۲ باید باشد.

متاسفانه بسیاری از خودرو‌ های موجود در بازار ایران فاقد سیستم ضد قفل ترمز یا همان ABS هستند. پس استفاده از تایر هایی با برآمدگی و آج کمتر به ویژه در تایر جلوی خودرو می‌تواند در ترمز‌ های ناگهانی، سبب لیز خوردن بیشتر خودرو و از دست رفتن کنترل فرمان شود. در حقیقت باید گفت دیگر سیستم ترمز عمل نمی‌کند و فقط مهارت فردی راننده می‌تواند جلوی حادثه‌ی بدتر را بگیرد.

 

نگهداری خودرو در زمستان

 

باد تایر

سعی کنید وضعیت باد هر چهار تایر خودرو را پیش از سفر بررسی کنید؛ چرا که رطوبت ناشی از تغییرات آب و هوا در فصل زمستان می‌تواند تاثیرات منفی داشته باشد. در جاده های برفی نیز باید حتما از زنجیر چرخ استفاده کنید. مهم بارش برف نیست، بلکه زنجیر چرخ از شما در بربر لغزندگی سطح جاده یخ زده محافظت خواهد کرد.

  • تایر های خودرو نزدیک به نیم کیلوگرم از هوای فشرده خود را در فصل زمستان از دست می‌دهند، پس باید دوره‌ای بررسی شوند. همچنین در صورت نیاز بادشان را تنظیم کنید.
  • تایرهای کم باد خیلی خطرناک هستند و ممکن است که در جاده های یخ زده منجر به کاهش کنترل خودرو و کاهش اثر ترمز های شوند
  • اگر تایر های خودرو کم باد باشند، سوخت بیشتری توسط خودرو مصرف خواهد شد.

برچسب‌ها :
  • پاسخ
    مینو 2 سال پیش

    متشکرم

    خریدups

  • پاسخ
    آرمینه 2 سال پیش

    چرا اینقد کم؟

    خودرو

  • پاسخ
    شاپرک 2 سال پیش

    سلام عالی بود

    .

    • پاسخ
      miladcover 2 سال پیش

      خواهش می کنم

  • پاسخ
    Dulcie 2 سال پیش

    I do not even understand how I ended up right here, but
    I thought this submit used to be good. I do not recognize who you’re but certainly you’re
    going to a well-known blogger if you aren’t already. Cheers!

    My website; Turkish Citizenship Law Firm

  • دیدگاه خود را بنویسید * نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

    enemad-logo
    با ما در تماس باشید