افزایش طول عمر خودرو
  • 5 فروردین 01
  • 2583 بازدید

افزایش طول عمر خودرو : 9 نکته واقعا مهم!

این روز ها همه‌ی افراد خودرو را فقط بر اساس نسبت قیمت و مصرف بنزین خریداری نمی‌کنند. بلکه هزینه های نگهداری نیز نقش کلیدی در زمینه انتخاب یک خودرو ایفا می‌کنند. برنامه ریزی برای هزینه های جانبی خودرو تعیین کننده افزایش طول عمر خودرو هستند.

شاید برخی از افراد تصور کنند که افزایش طول عمر خودرو تنها به نوع روغن موتور و یا بنزین سوپر یا معمولی بستگی دارد. برخی دیگر هم این فهرست را کمی بلندتر کرده و به آن صفر شویی را هم می‌افزایند. در این مقاله از فروشگاه میلاد کاور هر آن چه که باید برای افزایش طول عمر خودرو بدانید را گردآوری کرده‌ایم.

 

سلامت تسمه تایم

اصلیترین راه های افزایش طول عمر خودرو تعویض به موقع قطعات مصرفی خودرو هستند. یکی از کلید های اصلی سلامت خودرو و تامین ایمنی سرنشینان، حرکت درست میل لنگ است. میل لنگ حرکت خطی پیستون ها را به حرکتی دورانی بدل می‌کند. جنس میل لنگ از آلیاژ های گران قیمتی مانند فولاد های نیکل و کروم است.

تسمه تایم، به زنجیر یا تسمه‌ای فلزی یا پلیمری گفته می‌شود که سبب اتصال میل لنگ به سایر اجزای موتور می‌شود. در واقع زمان بندی سوپاپ های پشیرانه را بر عهده دارند. بنابراین اگر در صورت آسیب دیدن به موقع عوض نشوند، پاره خواهند شد و زمان بندی بین اجزای خودرو را دچار اختلال ناگهانی خواهد کرد.

برای جلوگیری از هزینه های تحمیلی ناشی از پاره شدن تسمه تایم در سرعت های بالا، باید بر اساس کارکرد خودرو طبق کیلومتر های پیموده شده آن را تعویض کرد. اگر چه در دفترچه های راهنما اطلاعات لازم نوشته شده است اما توصیه هایی نیز در این میان به رانندگان شده است.

برای افزایش طول عمر خودرو، بین 60 تا 80 هزار کیلومتر مسافت طی شده، تسمه تایم را تعویض کنید. اگر چه پس از این مسافت هم پاره نخواهد شد ولی احتمال بروز آن بسیار ممکن  است.

 

افزایش طول عمر خودرو

 

سلامت قطعات مصرفی خودرو

بدیهی است که ایمنی و بازدهی خودرو در گرو سلامت قطعات آن باشد. اما نکته مهم این است که نمی‌توان تمام اجزا را هر روز بازرسی کرد. پس چگونه می‌توان به خاطر افزایش طول عمر خودرو قطعات را مورد بازبینی قرار داد و به موقع آن ها را تعویض کرد؟

دو راه پیش روی رانندگان قرار دارد. ابتدایی‌ترین این است که هر ساله خودروی خود را نزد یک تعمیرکار خبره ببرید و از او بخواهید درباره وضعیت موتور و لوازم خودرو نظر بدهد. اما یک راه دیگر نیز وجود دارد آن هم این است که خود شما مانند یک متخصص به خودرویتان نگاه کنید.

 

برای افزایش طول عمر خودرو باید نشانه های زیر را بشناسید. در فهرست زیر تعدادی از این نشانه ها را نام خواهیم برد:

✔شنیدن صدای دنگ دنگ می‌تواند نشانه‌ی آسیب به جعبه دنده باشد.

✔احساس بوی سوختگی می‌تواند نشانه های خرابی جعبه دنده و اتصال کوتاه در فیوز می‌تواند باشد.

✔صدای تیک تیک در هم زمان با استارت زدن نشان از خرابی باتری است.

✔صدای زنگ زدن از عقب خودرو می‌تواند حاصل از آسیب به اگزوز باشد.

✔صدای ویز ویز می‌تواند به علت خرابی در کلید های سوئیچ باشد.

با توجه به مواردی ساده‌ی بالا می‌توانید اشکال های موتور را بشناسید و پیش از آن که تبدیل به یک حادثه و آسیب جدی به موتور شود، تعویض کرد.

نشت روغن و آب

یکی دیگر از راه های افزایش طول عمر خودرو بررسی نشتی های آب و روغن در موتور است. بروز نشتی در بخش های انتقال و نگهداری از آب، روغن و ضد یخ از دلایل عمده کاهش بازدهی خودرو به شمار می‌روند. برای اطمینان از نشتی داشتن یا خیر، کافی است خودرو را روی سطح خشک و صاف قرار دهید و مدتی صبر کنید.

✔کاهش یا خشک شدن مایع خنک کننده، که عموما سبز رنگ است، به موتور آسیب جدی وارد می‌کند. بهتر است به صورت دوره‌ای آن را چک کنید.

✔روغن موتور چرب و تیره رنگ است. به طور مرتب باید نشانگر محفظه‌ی روغن موتور خودرو را چک کنید. اگر این مایع به اندازه‌ی یک تا سانتی متر بین دو انگشت کشیده نشود، نشانه ضعف روغن است.

✔روغن ترمز معمولا به رنگ هایی روشن مانند آبی و سبز است. در صورت نشتی این سیال باید سطح روغن ترمز را چک کنید. در صورت سرریز شدن سریعا به تعمیرگاه مراجعه فرمایید.

✔اگر متوجه نشتی روغنی قرمز رنگ شدید، نشانه‌ی نشتی روغن هیدرولیک فرمان است.

✔اگر روغنی با طیف رنگی صورتی تا قهوه‌ای دیدید، احتمالا روغن جعبه دنده دچار نشتی شده است.

 

افزایش طول عمر خودرو

افزایش طول عمر خودرو

 

لاستیک و تایر ها

راهکار های افزایش طول عمر خودرو در مقابل استهلاک قرار دارد. همه‌ی این روش ها تنها تعیین کننده افزایش طول عمر خودرو نیست، بلکه ایمنی سرنشینان خودرو نیز در گرو رعایت این نکات است. به علت جاده های غیر استاندارد و استفاده از خودرو از دلایل از بین رفتن آج های روی تایر می‌باشند.

✔اگر ضخامت تایر ها کمتر از 1.6 میلی متر باشد، نشانه خرابی تایر ها است.

✔اگر بیش از یک سال، با استفاده روزمره، باید تایر ها را بررسی کنید.

✔اگر آج های روی سطح تایر ها ساییده شده و از بین رفته است، باید در اولین فرصت تعویض شوند.

✔سال تولید تایر ها به صورت یک عدد چهار رقمی روی آن ها حک شده است. دو رقم سمت راست سال تولید و دو رقم سمت چپ هفته‌ی تولید می‌باشد. در صورت سر رسیدن این تاریخ به سرعت تایر ها را تعویض باید کرد.

✔مهمترین بخش بررسی تایر ها، باد آن ها است. کم باد بودن تایر سبب افزایش فرسایش لاستیک شده و همچنین مصرف سوخت خودرو را افزایش خواهد داد. به‌ ازای هر  PSI  3، کم‌ بودن فشارِ باد تایر ها سبب افزایش 10 درصدی مصرف سوخت و همچنین ده درصد فرسایش بیشتر در لاستیک ها خواهد شد.

✔تراز بودن لاستیک ها به نسبت زاویه عمودی چرخ ها، زاویه افقی چرخ ها و زاویه چرخ ‌ها با محور فرمان اهمیت دارد. در غیر این صورت لاستیک ها روی سطح جاده کشیده خواهند شد و تعادل وزنی از بین می‌رود.

✔حمل بار بیشتر از حد مجاز تعیین شده برای خودرو

✔پس از هر 15 هزار کیلومتر باید سلامت لاستیک ها بررسی گردد.

 

افزایش طول عمر خودرو

 

به روز رسانی و بررسی نرم افزار های خودرو های نسل نو

خودرو های نسل جدید دیگر به صورت سیستم های انژکتوری طراحی نمی‌شوند. در سال های اخیر بیشتر فعالیت های خودرو ها تحت یک سیستم الکترونیکی مدیریت می‌گردد. رایانه خودرو تعیین کننده خاموش و روشن کردن سیستم خنک کننده، زمان جرقه زدن، باز شدن کیسه های هوا، تعیین نسبت سوخت و به هوا و… است.

Electronic Control Unit واحدی توانمند و پر قدرت است که تمام عملکرد های خودرو را زیر نظر دارد. این قطعه از تعدادی مبدل دیجیتال، مبدل آنالوگ، IC و حافظه های موقتی و دائمی ساخته شده است. با استفاده از سیم ها و سنسور های متصل به آن ها از بخش های مختلف خودرو داده های محیطی را گردآوری کرده و وضعیت خودرو را بررسی می‌کند. در نهایت ایسیو تصمیمی برای شرایط موجود خواهد گرفت.

گاهی اختلالاتی در عملکرد ایسیو به وجود می‌آید که خودرو به صورت هشدار های مختلف آن را به شما نمایش خواهد داد. در ابتدا باید به تعمیر کار حرفه‌ای مراجعه کنید. سپس با دیاگ زدن علت مشکل شناسایی شده و رفع خواهد شد.

افزایش طول عمر خودرو

طولانی مدت خاموش ماندن خودرو

زمانی که خودروی شما برای زمانی طولانی خاموش می‌ماند، ممکن است به موتور آسیب هایی وارد شود. یکی از راه های افزایش طول عمر خودرو این است که از لوازمی مانند باتری و بدنه‌ی خودرو در طول این مدت به درستی نگهداری کنید.

بازدهی و عملکرد درست باتری خودرو به روشن شدن و شارژ دینام بستگی دارد. اگر خودرویی بیش از یک ماه روشن نشود و حداقل 15 دقیقه کار نکند، ممکن است باتری فاسد شود. شاید بگویید باتری های نسل جدید دیگر چنین مشکلی را تجربه نخواهند کرد. اما حقیقت این است که باتری های اتمی و باتری های اسیدی در اثر استارت نخوردن طولانی مدت، هر دو می‌توانند دچار مشکل شوند.

جهت پیشگیری از این مشکل دو راه پیش روی شما قرار دارد. در روش اول به شما پیشنهاد می‌دهیم دست کم 15 دقیقه در هفته با خودروی خود رانندگی کنید. اگر هم امکان رانندگی وجود ندارد، کابل منفی را قطع کنید تا شارژ باتری خالی نشود و دچار آسیب های بیشتر نگردد.

اما در زمان خاموش ماندن طولانی مدت خودرو تنها باتری نیست که باید به آن توجه داشت. بدنه‌ی خودرو از جنس فولاد های مستحکم با رنگ های مقاوم به مواد شیمیایی و اسیدی ساخته شده‌اند. اما عواملی هستند که پس از گذشت زمانی طولانی می‌توانند آسیب های جبران ناپذیر به بدنه‌ی خودروی شما وارد کنند.

برای جلوگیری از این اتفاقات بهتر است پیش از پارک کردن خودرو آن را تمیز کنید. به گونه‌ای که اثر باران، گل، غبار و لکه های دیگر کاملا پاک شود. سپس روی آن یک چادر بکشید و در فضایی مسقف، به دور از نور خورشید و باران پارک کنید.

 

 برای خرید روکش صندلی ماشین  با ضمانت یک ساله روی میلاد کاور حساب باز کنید.?

 

فیلتر هوا و فیلتر اگزوز

فیلتر هوا تنها برای افزایش طول عمر خودرو نیست. فیلتر هوا و فیلتر اگزوز راه هایی برای افزایش سلامت انسان و پاک نگه داشتن محیط زیست هستند. همان طور که انتظار می‌رود این دو فیلتر مسئولیت از بین بردن آلاینده ها و ذرات ریز را بر عهده دارند. اگر چه فیلتر هوا عضو الزامی خودرو است ولی فیلتر اگزوز انتخابی بوده و رانندگان باید خودشان نسبت به نصب آن اقدام کنند.

فیلتر هوا سرپرست تامین سلامت و تعیین هزینه های جانبی است.  فیلتر هوا وظیفه دارد هوای ورودی به موتور جهت اجرای عملیات احتراق را تصفیه کند. همه می‌دانیم که در هوا ذرات آلاینده و غبار هایی وجود دارد که می‌توانند از این طریق با سوخت ترکیب شده و علاوه بر افزایش مصرف سوخت به به موتور هم آسیب بزنند. برای پیشگیری از این مشکل هر 5000 کیلومتر و در شهر آلوده در مسافت های کوتاهتر باید فیلتر را تعویض کنید.

از طرفی فیلتر اگزوز اختیاری است. شاید با دانستن مزیت های این کالا فقط کاهش بو و ذرات آلاینده ورودی به هوا توسط خودرو نیست. بلکه می‌تواند از صدای تولید شده نیز بکاهد. در حال حاضر در اروپا استفاده ا این محصولات به قانون بدل شده است و برخی از خودرو سازان در سال های اخیر بر روی خودرو این فیلتر را تعبیه می‌کنند.

 

افزایش طول عمر خودرو

 

کولر را روشن کنید.

تصور اشتباهی وجود دارد که روشن کردن کولر سبب افزایش مصرف سوخت خواهد شد. اما اگر می‌خواهی افزایش طول عمر خودرو را تامین کنید، باید از کولر استفاده کنید. آیرودینامیک خودرو ها به گونه‌ای طراحی شده است که به تناسب شرایط رانندگی باید از بخش های مختلف موتور مانند کولر استفاده کرد و در ازای آن شیشه ها را بالا کشید. اما 3 نکته را درباره کولر و افزایش طول عمر خودرو به یاد بسپارید:

✔در ترافیک و یا هنگام پارک خودرو از دور کند کولر باید استفاده کرد یا بهتر است خاموش کنید.

✔اگر سرعت شما بالای 70 کیلومتر بر ساعت است باید از کولر استفاده کنید.

✔در جاده های پر دست انداز با شیب های تند بهتر است از دور کند کولر استفاده کنید.

✔در سر بالایی های شدید بهتر است شیشه ها را بالا بکشید و کولر را در دور کند قرار دهید.

صافی بنزین

نوع بنزین مصرفی هم تعیین کننده‌ی شرایط خودرو و ضامن افزایش طول عمر خودرو است. اما یک نکته‌ی ظریف وجود دارد که گاهی رانندگان نسبت به آن کم توجهی می‌کنند. صافی بنزین! سیستم احتراق قلب تپنده‌ی خودرو است. مانند قلب انسان که به اندام های مختلفی وابسته است، عملیات سوختن بنزین هم ارتباط مستقیم به بسیاری دیگر از اجزای خودرو دارد.

کیفیت بنزین تزریق شده تعیین کننده میزان کارکرد موتور و سلامت موتور است. اما در هنگام تزریق بنزین به باک عوامل متعددی مانند غبار و گرد و خاک وجود دارند که به آسانی می‌توانند وارد سیستم سوخت رسانی خودرو شوند. حضور این ذرات، هر چند ریز سبب خوردگی در مسیر، افزایش مصرف سوخت و تولید آلودگی بیشتر توسط خودرو شود.

جهت پیشگیری از بروز این مشکلات، یک فیلتر و یا به اصطلاح صافی در مسیر ورودی سوخت تعبیه شده است که مانند سدی در مسیر این ذرات عمل می‌کند. پیشنهاد تولید کنندگان این است که به ازای هر 15 هزار کیلومتر مسافت طی شده این فیلتر را تعویض کنید.

 

افزایش طول عمر خودرو

افزایش طول عمر خودرو

برچسب‌ها :

دیدگاه خود را بنویسید * نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

enemad-logo
با ما در تماس باشید